Kluczowe błędy, których należy unikać przy starcie biznesu w branży beauty

W 2024 r. firmy z branży beauty stanowiły pod względem ilości podmiotów podklasę działalności gospodarczych w Polsce. Tylko w ubiegłym roku otworzyło się ponad 14 tys. takich przedsiębiorstw – a to oznacza, że zapotrzebowanie na usługi kosmetyczek, fryzjerek, stylistek paznokci czy rzęs, jest naprawdę ogromne. Jeśli zatem dysponujesz odpowiednimi kwalifikacjami, bieżący rok jest świetnym momentem na założenie własnej firmy z branży beauty – rynek nadal jest chłonny a klientów nie trzeba długo przekonywać do wypróbowania nowego salonu. Choć entuzjazm jest wskazany, to decyzji nie należy podejmować pochopnie – sprawdź, które błędy najczęściej przyczyniają się do upadku nowych firm w branży beauty.

Zosia-Samosia z grzebieniem

To naturalne, że jak najwięcej czynności przy swojej nowej firmie chcesz wykonać osobiście. Przekłada się to na obniżenie kosztów – a zwłaszcza w pierwszym okresie działalności najczęściej nie mamy do dyspozycji ogromnych środków finansowych. Musisz jednak uważać, żeby twoja oszczędność nie zwróciła się przeciwko tobie.

Tak naprawdę nie ma przecież nic za darmo – jeśli sama wykonujesz jakąś pracę, to dzieje się to kosztem twojego czasu, którego w efekcie zaczyna brakować na inne czynności. O ile jednak dla wyższego dobra możesz zagryźć zęby i pomęczyć się kilka tygodni a nawet miesięcy, to są jednak czynniki, których nie zniwelujesz nawet ciężką pracą ponad siły. Chodzi głównie o brak znajomości prawa czy umiejętności wykonywania pewnych czynności. Nieprofesjonalnie pomalowana ściana nie zrobi nikomu krzywdy, ale raczej wywrze kiepskie pierwsze wrażenie na klientkach.

Jeszcze trudniej jest bez wsparcia podołać wszystkim wymogom prawnym. Pamiętaj że do rozpoczęcia działalności w branży beauty potrzebujesz pozytywnej opinii Sanepidu. Ta zaś wydawana jest w oparciu o zatwierdzony projekt salonu fryzjerskiego. Dokument ten składa się z dwóch części: graficznej i opisowej. Należy w nim zawrzeć elementy konstrukcyjne lokalu (ściany, drzwi, okna), wyposażenie znajdujące się w stałych miejscach (np. myjki, stanowiska dla klientek), jak również miejsca składowania akcesoriów czy odpadów oraz ciągi komunikacyjne. Jeśli nie jesteś ekspertką od rysunku technicznego i nie masz w małym palcu przepisów prawa dot. rozmieszczenia poszczególnych elementów, lepiej zwrócić się do specjalistów. Wykonany przez nich projekt z pewnością zostanie przyjęty przez Sanepid już za pierwszym razem. Dzięki temu unikniesz marnowania cennego czasu na dokonywanie poprawek, które przy braku wiedzy wprowadzałabyś na chybił-trafił, nadal bez gwarancji sukcesu.

Ignorowanie konkurencji

Zapotrzebowanie na usługi beauty rośnie – ale to jeszcze nie oznacza, że każdy salon fryzjerski i kosmetyczny osiągnie sukces tylko dlatego, że w ogóle powstał. Musisz wierzyć w siebie ale jednocześnie dobrze orientować się w tym, co i komu oferuje konkurencja. To dlatego pierwszym krokiem na drodze do własnego biznesu jest solidny research.

Sprawdź, czy usługi, które chcesz oferować, naprawdę będą miały wzięcie. Może w twojej miejscowości brakowało salonu stylizacji rzęs, ale w ostatnim roku powstało kilkanaście tego typu podmiotów, które na dodatek wykonują swoją pracę solidnie i już między sobą walczą o klientów?

Nawet jeśli planowana działalność należy do tych, których ciągle jest w mieście za mało, to i tak nie powinnaś narzucać zawyżonych cen czy posługiwać się produktami kiepskiej jakości. Większość rozsądnych klientek będzie jednak wolała poczekać tydzień dłużej na usługę wyższej jakości i w lepszej cenie.

W przypadku salonów beauty lokalizacja ma mniejsze znaczenie niż np. dla restauracji. Klientka chętnie podjedzie nawet do obiektu znajdującego się z dala od centrum, o ile w jej opinii usługi będą tego warte. Jednocześnie warto też pomyśleć o tych potencjalnych klientkach, dla których dojazd jako taki jest już problemem – bo mają pod opieką małe dzieci, nie posiadają prawa jazdy albo są osobami z niepełnosprawnościami. Przewagą konkurencyjną będzie wówczas zaoferowanie usługi dojazdu, np. w jeden wybrany dzień tygodnia.

Pamiętaj również o reklamie swojej działalności. W przypadku salonu beauty nie musi ona wcale być kosztowna. Świetnie sprawdzają się lokalne kampanie w mediach społecznościowych albo ogłoszenia na marketplace, spotted czy w grupach o odpowiedniej tematyce (szczególnie duża potęga drzemie w grupach „Mamy z X”, gdzie w miejscu „X” występuje większość polskich miast). Dzięki nim możesz przeprowadzić skuteczną kampanię marketingową niemal za darmo.

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Share This