Oleje do gotowania – ABC tłuszczy

Tłuszcze nie tylko dodają smaku, ale są także niezbędnym składnikiem odżywczym. Wbrew temu, co się powszechnie sądzi, nie powodują nadwagi, o ile spożywamy je z umiarem i wybieramy te zdrowe. Trudno wyobrazić sobie gotowanie bez olejów roślinnych. Nie musisz z nich rezygnować! Poznaj różne rodzaje oraz właściwości tłuszczy i zobacz, które sprawdzą się najlepiej w kuchni.

Krótka lekcja biochemii

Tłuszcze ze względu na pochodzenie dzielimy na zwierzęce i roślinne. Zwierzęce to w przeważającej części tłuszcze nasycone, których raczej powinniśmy unikać. Prowadzą do wzrostu poziomu cholesterolu i nadwagi. Roślinne natomiast to zwykle tłuszcze nienasycone, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Te zaś mogą być jednonienasycone lub wielonienasycone. Do zdrowych tłuszczy zaliczamy nienasycone kwasy omega-3 i omega-6.

Istnieją też tak zwane tłuszcze trans, inaczej uwodornione lub utwardzone. Chociaż z chemicznego punktu widzenia należą do tłuszczy nienasyconych, należy się ich wystrzegać. Powstają najczęściej w wyniku procesu przetwarzania żywności i są bardzo szkodliwe dla zdrowia.

Ranking najzdrowszych tłuszczy

  1. Oleje roślinne tłoczone na zimno i oliwa extra virgin. To tłuszcze najwyższej jakości – pochodzą z pierwszego tłoczenia, a więc są najmniej przetworzone i zachowują najwięcej wartości odżywczych. Trzeba jednak pamiętać, że ich termin ważności jest krótszy, a poza tym nie nadają się do smażenia. W wysokich temperaturach wytwarzają się szkodliwe związki chemiczne.
  2. Rafinowane oleje roślinne i oliwa. Te tłuszcze zostały poddane procesowi rafinacji, czyli oczyszczania. Przez to utraciły wiele cennych składników, a także smak i aromat. Nadal jednak nie szkodzą zdrowiu, a można z powodzeniem wykorzystywać je do obróbki termicznej wszelkiego rodzaju, w tym i smażenia.
  3. Masło. To prawdziwe, a więc naturalny tłuszcz mleczny z mleka krowiego, zawiera głównie tłuszcze nasycone. Przy tym jednak jest bogate w wartości odżywcze. Dostarcza nam różnych witamin i potrzebnych mikroelementów.
  4. Margaryna. Chociaż jest tłuszczem pochodzenia roślinnego, lepiej jej nie używać zbyt często. Producenci często stosują konserwanty i inne chemiczne dodatki. W margarynie znajdziemy też niebezpieczne tłuszcze trans.
  5. Smalec. To tłuszcz zwierzęcy niemal zupełnie pozbawiony wartości odżywczej. Najgorszy jest smalec wieprzowy, dlatego jeśli już mamy ochotę, wybierajmy smalec kaczy lub gęsi.

Oleje roślinne – urozmaicenie w kuchni

Smaczne i aromatyczne oleje roślinne mogą być doskonałym dodatkiem do gotowania. Zachęcamy do wypróbowania różnych rodzajów olejów tłoczonych na zimno. Oprócz tradycyjnej oliwy z oliwek polecamy wszelkie oleje orzechowe, na przykład z orzecha włoskiego lub laskowego, olej lniany, olej z pestek awokado, sezamu lub dyni. Jest też szeroki wybór olejów przyprawianych, między innymi olej rzepakowy z chili, czosnkiem albo truflami. Eksperymentuj śmiało ze zdrowymi tłuszczami – do sałatek, zup i sosów. To prawdziwe pole do popisu dla kreatywnego kucharza!

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pin It on Pinterest

Share This